Kaos

Minnen från förr

Året 1989. Kanske. Kom i kontakt med en bok om kaos via min gode vän Anders. Jag minns att den gjorde stort intryck på mig. En vetenskapligt grundad bok om livet och andra mystiska fenomen i naturen. Hade läst en del populärfysik och bl.a. hakat upp mig på termodynamikens andra lag - entropilagen. Den som i korthet beskriver att allting i universum går mot kaos och mer oordning. Den går mot "värmedöden" - alla skillnader suddas ut. 
Min reaktion mot detta var väl i korthet: Det stämmer inte med vad jag själv ser och vad jag intuitivt tänker om världen. 
När jag fick Kaosboken i mina händer så fylldes en lucka i min världsbild. Att vetenskap kan vara rock´n roll. Att vetenskap kan vara häftigt. Att det finns all anledning att med vetenskapliga ögon betrakta det vackra, mystiska, och svårbegripliga. Boken bekräftade också den bild jag fått, efter ett antal år i den akademiska världen, att vetenskapsmän också i allra högsta grad är både förnufts- och känslomänniskor.
Jag har lust att citera mängder av bra saker ur innehållet. Ett guldkorn i boken finns i baksidestexten:
"Ordning och mönster framträder där tidigare det slumpartade, det tillfälliga, det oförutsägbara - kort sagt kaos - härskade. Bakom en yta av ordning döljer sig kaos, men djupt inne i kaos råder en annan och sällsammare ordning."
Min uppfattning om böckers värde är att om de skapar ordning i mitt inre och dessutom glädje så är de värdefulla. Jag har många gånger sett hur mina tankegångar byts ut och ändras med åren så därför kändes det speciellt när jag lånade en bok som jag läste för 20 år sedan som fortfarande får mig att känna mig lycklig. Dessutom känns den förvånansvärt ny och mer angelägen än någonsin. Vetenskapen har inte på något sätt lyckats förmedla att den inte sitter inne med "sanningen" utan att den endast kan beskriva världen och ge oss tänkbara förklaringar till varför världen är som den är.
Kaos Vetenskap på nya vägar James Gleick Bonniers 1987 ( Boken finns inte länge på svenska på ad libris - ett tecken så gott som något på att den behöver marknadsföras)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0